Saturday, 12 June 2021

CONTOH KERJA KURSUS PENGAJIAN AM 2020

 1.0 PENGENALAN

 

Pendidikan merupakan satu proses kemerdekaan individu dalam kehidupan sosialnya. Pendidikan merupakan kebutuhan sepanjang hayat. Perubahan hidup manusia dari semasa ke semasa berlaku dari pelbagai aspek seperti perbuatan, sikap, akhlak dan emosi. Justeru , pendidikan moral perlu pada masa ini untuk mengatur hidup manusia supaya sentiasa maju. Salah satu kepentingan pendidikan moral ialah untuk menyemaikan semangat perpaduan kaum yang tinggi . Disebabkan semangat perpaduan kaum yang semakin terhakis dalam kalangan pelajar , tema Sosial dan Budaya : Pendidikan telah dipilih oleh pengkaji dan tajuk kajian ialah Mata Pelajaran Pendidikan Moral Dapat Menyemaikan Semangat Perpaduan Kaum Yang Tinggi Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan 5 . Fokus kajian ini adalah terhadap pengisian mata pelajaran pendidikan moral yang dapat menyemaikan semangat perpaduan kaum dalam kalangan pelajar tingkatan 5 .

 

Menurut Kamus Pelajar Edisi Kedua , pendidikan ditakrifkan sebagai perihal atau perbuatan mendidik . Menurut Falsafah Pendidikan Negara pula , “Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.”

 

Berdasarkan Kamus Pelajar Edisi Kedua , moral bermaksud pegangan atau ajaran bukan dengan buruk baiknya sesuatu perbuatan.Moral  pada dasarnya berasal daripada perkataan Latin “mores’ yang membawa maksud sama seperti etika (Ashmore, 1987). Namun, moral merupaka satu perkara yang lebih merujuk kepada tingkah laku manakala etika merujuk kepada peraturan-peraturan yang  ditentukan untuk memperbaiki sesuatu keadaan. Moral juga bersifat praktikal kerana moral merupakan disiplin yang memberitahu apakah sistem moral yang dihayati oleh sesuatu masyarakat dan etika pula bersifat teoretika kerana etika mengkaji, menganalisis dan mengkritik sistem moral tersebut. Perkara ini menerangkan moral merupakan bahan yang dikaji oleh etika manakala etika adalah ilmu yang mengkajinya.

 

 Kesedaran moral mempunyai hubung kait dengan hati nurani atau dalam bahasa asing disebut conscience, conscientia, gewissen, geweten dan dalam Bahasa Arab disebut qalb, fu’ad. Kesedaran moral ini merangkumi tiga perkara iaitu kewajipan untuk melakukan tindakan bermoral, wujud berasaskan rasional dan objektif iaitu sesuatu perbuatan secara umum dapat diterima oleh masyarakat dan ketiga ialah muncul dalam bentuk kebebasan.

 

Pendidikan Moral ialah satu program yang mendidik murid supaya menjadi insan yang bermoral atau berakhlak mulia dengan menekankan aspek perkembangan pemikiran moral, perasaan moral dan tingkah laku moral. Pendidikan Moral di sekolah menengah memberi tumpuan kepada usaha memupuk kekuatan kerohanian dan kemoralan murid melalui penghayatan dan amalan nilai-nilai murni masyarakat Malaysia yang terdapat dalam agama, tradisi dan adat resam pelbagai kaum di negara ini. Dengan itu murid dapat membina satu panduan hidup yang membolehkan mereka menjadi insan yang bermoral. Ini membolehkan mereka menjadi individu yang bertanggungjawab moral dan sosial terhadap segala keputusan dan tindakan yang dilakukan.

 

Berpaksikan Kamus Dewan Edisi Keempat , semangat bermakna kemahuan untuk melakukan sesuatu.Menurut Kamus Pelajar Edisi Kedua , pepaduan bermaksud keadaan atau hal berpadu. Kaum pula ditakrif sebagai penduduknya yang terdiri daripada berbagai-bagai.Maka , maksud perpaduan kaum ialah semua kaum di dalam sesebuah negara saling berkerjasamaatau erti kata yang lain berganding bahu untuk membentuk negara yang makmur dan damai.Sesebuah negara yang maju tidak akan wujud tanpa perpaduan dari semua kaum.

 

Di samping itu , berpaksikan Kamus Dewan Pelajar Edisi Kedua menyemaikan membawa definisi menanam semangat (sifat yang baik dan lain-lain ) supaya berkembang.

 

Justeru , erti tajuk kajian saya dimaksudkan sebagai perbuatan mendidik pengangan atau ajaran bukan dengan buruk baiknya sesuatu perbuatan yang boleh menanam kemahuan untuk melakukan sesuatu keadaan atau hal berpadu sebagai penduduknya yang terdiri daripada berbagai-bagai.

 

Tugas paling mendesak bagi rakyat Malaysia kini tanpa mengira perbezaan bangsa, agama dan fahaman politik adalah memastikan keharmonian kaum dan agama kekal utuh.Malaysia perlu mengukuhkan perpaduan kaum dalam kalangan rakyat negara ini supaya dapat menolak ekstremisme yang boleh menggugat keamanan dan keharmonian.Keunikan Malaysia yang melambangkan keharmonian dan kemakmuran antara kaum serta budaya menjadi asas kepada pandangan positif rakyat antarabangsa terhadap negara.

 

Namun ,  laut tidak selalu tenang dan langit tidak selalunya cerah, kerana sejak akhir-akhir ini perpaduan yang telah sekian lama terjalin mula rapuh akibat diganggu gugat dek pelbagai anasir. Bibit-bibit perpecahan yang berlaku dikhuatiri boleh membawa pelbagai ancaman terhadap kestabilan negara. Bimbang akan kemungkinan berlaku bencana yang lebih besar lagi, justeru sebagai rakyat yang prihatin kita hendaklah berusaha untuk menyemaikan semangat perpaduan tersebut semula dalam kalangan remaja kerana mereka merupakan golongan yang mendukung nasib bangsa, hala tuju sesebuah negara.

 

Rasional kajian ini ialah punca-punca yang menyebabkan semangat perpaduan kaum dalam kalangan pelajar tingkatan 5 di , yang juga merupakan golongan remaja semakin kurang memuaskan.Pengkaji juga ingin mengetahui bagaimanakah pengisian mata pelajaran pendidikan moral dapat menyemaikan semangat perpaduan kaum yang tinggi dalam kalangan pelajar tingkatan 5 di Smk St. Michael’s Ipoh .Perpaduan kaum merupakan antara faktor terpenting dalam mengekalkan keharmonian masyarakat berbilang kaum dan agama. Sekiranya kita berpecah atau bertelingkah antara satu sama lain, negara yang aman dan harmoni ini akan menjadi mundur dan pertikaian akan menyebabkan ketidakstabilan ekonomi yang menjejaskan pembangunan negara.

 

Maka , wujudnya kerja kursus yang berjudul ‘Mata Pelajaran Pendidikan Moral Dapat Menyemaikan Semangat Perpaduan Kaum Yang Tinggi Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan 5 Di  

2.0 OBJEKTIF KAJIAN

 Objektif kajian saya adalah untuk :

Ø Mengenal pasti punca-punca pelajar mempunyai semangat perpaduan kaum yang kurang memuaskan dalam kalangan pelajar tingkatan 5 

  

Ø Mengkaji cara-cara pengisian mata pelajaran pendidikan moral dapat menyemaikan semangat perpaduan kaum yang tinggi dalam kalangan pelajar tingkatan 5 

 

 

 4.0 METODOLOGI KAJIAN

 

Bahagian ini akan membincangkan tentang reka bentuk kajian , sampel kajian , cara pengumpulan maklumat , memproses dan mempersembahkan data.

 

 

4.1 Reka Bentuk Kajian

 

Kajian ini berbentuk kajian lapangan dan merupakan satu rujukan mengenai perkara-perkara berkaitan dengan persampelan,pengukuran dan analisis data. Dalam kajian ini , fokus utama ialah punca-punca yang menyebabkan pelajar tingkatan 5 Smk mempunyai semangat perpaduan kaum yang kurang memuaskan dan bagaimana pengisian mata pelajaran pendidikan moral dapat membawa peningkatan terhadap semangat tersebut.

 

4.2 Sampel Kajian

 

Pemilihan sampel unutuk kajian ini ini dilakukan melalui soal selidik secara rawak mudah dan melibatkan 30 orang responden di Smk  yang terdiri daripada pelajar - pelajar tingkatan 5 . Bilangan sampel dikaji bagi mewakili kumpulan pelajar di Smk. Bilangan sampel ini bersesuaian dengan kajian kuantitatif. Pemilihan responden seramai 30 orang merupakan atas kesudian mereka sendiri dan kelapangan para responden untuk menjawab borang soal selidik .

 

4.3 Instrumen Kajian

 

KAEDAH

INSTRUMEN KAJIAN

Kualitatif

Borang temu bual , Rujukan ( internet )

Kuantitatif

Borang soal selidik

 

 

4.3.1 Soal Selidik ( Kaedah Kuantitatif )

 

Soal selidik bertujuan bagi menepati objektif kajian serta untuk mendapatkan maklumat dengan mudah dan ringkas  . Borang yang diberikan kepada responden meliputi tiga bahagian iaitu bahagian A ( demografi responden ) , bahagian B ( punca semangat perpaduan kaum yang kurang memuaskan ) , bahagian C ( bagaimana mata pelajaran pendidikan moral dapat menyemaikan semangat perpaduan kaum ) .

 

4.3.2 Temu Bual ( Kaedah Kualitatif )

 

 Soalan - soalan yang berkaitan dengan cara-cara pengisian mata pelajaran pendidikan moral dapat menyemaikan semangat perpaduan kaum yang tinggi disediakan bagi mendapatkan maklumat yang lebih teliti daripada responden. Temu bual dijalankan secara formal .

 

4.3.3 Rujukan

 

Kaedah ini telah banyak membantu saya dalam memperolehi  maklumat yang relevan kepada isu dan masalah yang dikaji dalam proses penyelidikan . Saya telah menggunakan kaedah rujukan ,buku, kamus, internet, akhbar, jurnal dan kajian lapangan.

 

4.4 Cara Pengumpulan Data

 

4.4.1 Data Primer

 

Data dan maklumat untuk kajian ini dikumpulkan dengan pelbagai cara seperti membuat rujukan,temubual dan soal selidik.

 

 

 

 

4.4.1.1 Soal Selidik

 

Borang soal selidik diedarkan kepada 30 orang responden yang sudi memberikan kerjasama serta layanan yang baik . Kaedah ini digunakan dengan tepat bagi mendapatkan maklumat mengenai punca kekurangan semangat perpaduan kaum dan kemampuan mata pelajaran pendidikan moral bagi meningkatkan semangat tersebut daripada responden di Smk .

 

4.4.1.2 Temu bual

 

Data juga dikumpul menggunakan kaedah temu bual bagi menerima maklumat yang lebih lanjut mengenai kajian . Guru mata pelajaran pendidikan moral ditemu bual lebih kurang selama 10 minit . Jawapan yang diberikan oleh responden berkenaan telah membantu menyiapakan kajian ini .

 

4.4.2 Data Sekunder

 

4.4.2.1 Rujukan

 

Laman-laman web yang berkaitan menjadi salah satu sumber rujukan yang betul bagi mendapatkan maklumat releven mengenai kajian . Bahan-bahan bercetak seperti Buku Teks Pendidikan Moral Tingkatan 5 turut dirujuk untuk menyiapkan kajian . Kunjungan ke Perpustakaan  juga dilaksanakan dengan tujuan mendapatkan maklumat yang lebih mendalam .

 

4.5 Cara Analisis Data

 

Berdasarkan kajian saya , ,analisis data telah dibuat hasil daripada kajian hasil borang soal selidik yang telah menggunakan kaedah deskriptif untuk analisis data daripada soal selidik laporan kajian.Maklumat yang diberi adalah amat berfaedah dan telah membolehkan saya menghasilkan kajian yang berguna bagi saya dan juga mereka yang terlibat secara lansung mahupun secara tidak langsung.

 Berikutnya ialah penghasilan data mengikut skala yang diberi :

 

 

SKALA

MATA

Sangat Tidak Setuju

1

Tidak Setuju

2

Setuju

3

Sangat Setuju

4

 

 


5.0 DAPATAN DAN PERBINCANGAN KAJIAN

Dalam dapatan kajian yang dijalankan , bahagian akan membincangkan tentang analisis data dan memaparkan hasil penemuan kajian yang telah diperoleh daripada borang soal selidik yang telah diisi oleh responden . Semua data yang dikumpulkan berdasarkan 2 objektif kajian ini .

 

5.1 DEMOGRAFI RESPONDEN

 

 

5.1.1 Agama Responden

 

Untuk mengkaji persepsi pelajar, seramai 30 orang responden yang terdiri daripada pelajar tingkatan 5. Huraian analisis adalah berdasarkan latar belakang responden.

 

 

 

Agama

Nilai ( orang )

Peratus (  )

Hindu

13

43.33

Islam

0

0

Buddha

8

26.67

Lain - Lain

9

30

Jumlah

30

100

Jadual 1 : Bilangan Responden Berdasarkan Agama

 

 

Carta 5.1.1 : Demografi Responden Berdasarkan Agama

1 Peratus mewakili 1 Pelajar                   Sumber: Hasil kajian

 

Jadual 1 serta Carta Pai di atas menunjukkan bilangan responden mengikut agama masing - masing. Responden yang beragama Islam tidak termasuk dalam kajian kerana , Pendidikan Islam menggantikan mata pelajaran Pendidikan Moral bagi mereka.Dapatan kajian menunjukkan bahawa majoriti responden ialah beragama Hindu iaitu seramai 13 orang (43.33%) .Di samping itu , 9 orang responden yang menganut agama selain daripada yang disenaraikan membawa ( 30% ). Bakinya pula seramai 8 orang responden yang beragama Buddha membawa peratus sebanyak ( 26.67 ).

 

Menurut kajian saya , tidak ada perbezaan jurang yang besar dalam pemilihan agama responden . Kajian ini adalah berdasarkan pandangan pelajar .Oleh hal yang demikian , agama responden tidak dipilih berdasarkan satu agama sahaja .

5.4 ANALISIS TEMU BUAL 

Dalam bahagian ini , guru mata pelajaran pendidikan moral telah ditemu bual selama 10 minit .

 

Soalan pertama yang ditujukan kepada guru merupakan apakah punca-punca pelajar tingkatan 5 di SMK kurang mempunyai semangat perpaduan kaum yang mendapat jawapan bahawa pelajar kini tidak begitu mementingkan nilai-nilai murni yang begitu penting seperti ini kerana lebih mementigkan akademik.

 

Soalan seterusnya adalah bilangan waktu yang digunakan untuk mengajar pendidikan moral di dalam kelas yang merupakan 2 waktu sahaja . Selain itu , pengkaji telah menanyakan langkah-langkah yang diambil oleh pihak sekolah untuk meningkatkan semangat perpaduan kaum. Jawapan yang diberikan oleh guru ialah pihak sekolah menyambut perayaan semua jenis kaum yang mengeratkan hubungan pelajar dan guru yang berbagai- bagai kaum. 

 

Akhirnya , guru ditanya bahawa apakah cara atau kaedah terbaik yang boleh digunakan untuk memperkasakan semangat perpaduan kaum dalam kalangan pelajar tingkatan 5 di. Guru memberikan jawapan bahawa setiap pelajar perlu mempraktikkan nilai bertoleransi dan bertolak-ansur antara kaum agar dapat memperkasakan semangat perpaduan kaum dalm diri kalangan pelajar itu sendiri. 

 

 6.0 RUMUSAN DAN KESIMPULAN

 

Bahagian ini akan membincangkan merumuskan segala hasil dapatan kajian mengenai punca-punca kepunyaan semangat perpaduan kaum yang kurang memuaskan dan cara-cara pengisian mata pelajaran pendidikan moral dapat menyemaikan semangat perpaduan kaum yang tinggi dalam kalangan pelajar tingkatan 5  .

 

6.1 Punca-Punca Pelajar Tingkatan 5  Mempunyai Semangat Perpaduan Kaum yang Kurang Memuaskan

 

  Dapatan kajian menunjukkan bahawa setiap pelajar mempunyai pendapat dan pandangan yang berbeza dalam mengenal pasti punca-punca pelajar tingkatan 5 Smk  mempunyai semangat perpaduan yang kurang memuaskan .

 

Pada masa yang sama , punca-punca ini meliputi segala yang mempengaruhi pelajar mempunyai semangat perpaduan yang kurang memuaskan seperti ahli agama yang mengkritik kaum lain secara langsung mahupun tidak langsung , propaganda perkauman di laman sosial dan generasi muda menghiraukan kepentingan mempunyai semangat perpaduan kaum yang tinggi .

 

 

6.2 Cara-Cara Pengisian Mata Pelajaran Pendidikan Moral Dapat Menyemaikan Semangat Perpaduan Kaum Yang Tinggi

 

Menurut kata Perdana Menteri yang ke-6 , hubungan yang baik lagi erat serata rencaman sesama kaum merupakan penawar yang paling mujarab bagi meyemarakkan keakraban kaum bak kata pepatah “bulat air kerana pembetung , bulat manusia kerana muafakat .

 

Pengkaji perlu mengkaji cara-cara pengisian mata pelajaran pendidikan moral dapat menyemaikan semangat perpaduan kaum yang tinggi agar dapat memenuhi objektif kajian.Antara cara yang sedang dilakukan kebanyakan ialah mengelakkan perbincangan isu-isu sensitif di kalangan orang ramai agar tidak membentuk rusuhan yang menjejaskan negara .

 

Tambahan pula , hampir semua pihak sekolah kini mengadakan sambutan perayaan tradisional semua kaum bersama-sama agar dapat membendung sikap diskriminasi antara kaum dan mewujudkan nilai keakraban di dalam pelajar yang pelbagai kaum .

 

 

6.3 KESIMPULAN

 

Akhirnya, semua pihak perlu sedar akan pentingnya memupuk dan menjaga perpaduan kaum di negara kita. Sesungguhnya, sekali kita leka dan lali serta memandang enteng akan perpaduan kaum, nescaya kita akan menyesal untuk selama-lamanya kerana terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata dan tindakan buruk padahnya.

 

Kepentingan utama semangat perpaduan kaum adalah dapat menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara yang merdeka. Hasil perpaduan masyarakat Tanah Melayu ketika itu yang berganding bahu menuntut kemerdekaan telah membuka mata pihak Inggeris supaya memberikan kemerdekaan kepada Tanah Melayu. Implikasinya, masyarakat kini hidup harmoni tanpa gangguan dan kongkongan penjajah. Perpaduan yang telah wujud kini adalah warisan daripada warisan nenek moyang yang harus dikekalkan .

 

Kepentingan seterusnya ialah bagi memastikan negara mencapai perpaduan yang lebih erat agar dapat mengelakkan semangat assabiah iaitu semangat kekitaan yang hanya mementingkan diri .Semangat assabiah ini akan menimbulkan permusuhan antara kaum. Hasilnya, Malaysia dapat menjadi contoh terbaik kepada negara lain seperti negara Amerika Syarikat yang mengamalkan Dasar Aparteid. Dasar Aparteid ialah dasar yang mewujudkan jurang perbezaan antara golongan berkulit putih dengan golongan berkulit hitam. Akibatnya, wujudlah pelbagai masalah sosial yang melibatkan perkauman berdasarkan warna kulit .

 

Konklusinya , kita sering kali melihat atau medengar melalui media massa atau media elektronik mengenai pertempuran yang berlaku antara orang yang berbeza bangsa di  negara sama sehinggan mengorbankan banyak nyawa yang berdosa.Keadaan ini tidak berlaku di negara Malaysia kerana kita memahami semangat perpaduan kaum dan perlu mengingati generasi muda bagi mengekalkannya juga . Laungan 'Malaysia Boleh' perlu diteruskan agar semangat warganegara Malaysia ini digeruni oleh negara luar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment